Jak zbierać grzyby? Wycinać czy wykręcać?

grzyby-jadalne-trujace-c_695Od dziecka uwielbiałam wyprawy na grzyby – zawsze z tatą jeździłam i o każdego grzybka pytałam czy jest dobry i teraz wydaje mi się, że śmiało mogę samodzielnie zbierać grzyby i też mówić, który jest jadalny a który nie.

Już niedługo rozpocznie się sezon na grzyby i liczę, że w tym roku uda mi się zrealizować obfite zbiory. Suszarka już czeka 🙂

Jadalne i trujące – jak je rozróżnić?

Ja mam jedną zasadę  – nie zbieram grzybów z blaszkami, i takich które zostawiają gorzkawy posmak na języku oraz takich, które robią się różowe po wykręceniu.

4c98cd4ada3f9_p

ZASADY ZBIERANIA GRZYBÓW

  1. Zbieramy grzyby tylko w lasach, które nie są objęte ochroną.
  2. Zbieramy wyłącznie grzyby nam znane.
  3. Owocniki grzybów zbieramy tak, aby nie uszkodzić znajdującej się w podłożu grzybni.
  4. Owocniki o pełnym i twardym trzonie zbieramy przez delikatne wykręcanie z lekkim przyciśnięciem do podłoża.
  5. Owocniki z miękkim, gąbczastym i puszystym trzonie odcinamy przy samej ziemi.
  6. Miejsce po grzybie przykrywamy ściółką. Zapobiega to wysuszeniu odkrytej grzybni.
  7. Nie zbieramy grzybów starych, zwiędniętych. Z nich wysypią się zarodniki i powstanie nowa grzybnia.
  8. Nie zbieramy grzybów zbyt młodych, u których cechy rozpoznawcze nie zostały wykształcone i istnieje możliwość pomyłki.
  9. Nie niszczymy grzybów trujących, ani niejadalnych. Są one w lesie potrzebne i stanowią jego ozdobę.
ABY GRZYBAMI SIĘ NIE ZATRUĆ
  1. Nie zbieraj bardzo młodych owocników.
  2. Naucz się odróżniać grzyby jadalne od trujących.
  3. Nie wkładaj grzyba do koszyka, nawet wtedy gdy masz choćby małą wątpliwość, co do jadalności określonego grzyba.
  4. Gdy do końca nie jesteś pewien, pokaż komuś, kto się na tym zna, albo skorzystaj z atlasu grzybów.
  5. Nie zbieraj grzybów do woreczków foliowych! Jest to szkodliwe dla zdrowia przyzwyczajenie. Grzyby w szczelnie zamkniętym woreczku, zaczynają parować ,,pocić się”. Grzyby wtedy stają się śluzowate, oślizgłe, gdyż zachodzą w nich intensywne procesy chemiczne, w których wyniku powstają trujące i szkodliwe dla zdrowia substancje.
  6. Gdy owocniki grzybów są zbierane do „foliówek” może się zdarzyć, że ze złożonych w grzybach jajeczek owadzich mogą wylęgnąć się larwy.
  7. W tym samym czasie powstają doskonałe warunki do rozwoju mikroorganizmów, głównie są to bakterie, które zaczynają się bardzo szybko mnożyć.
  8. Grzyby wyjęte z worków foliowych są, zgniecione nierzadko połamane, tracą nie tylko swoje wartości, gdyż psują się, lecz stają się wręcz niebezpieczne dla naszego zdrowia.

Źródło:http://www.przewodnik.tuplice.pl/grzyby_zas.html

2 Comments Add yours

  1. gin pisze:

    Jak byłam mała, często chodziłam na grzyby z Dziadkiem. Teraz bałabym się pójść do lasu na grzyby – nie znam się na tym po prostu… A szkoda, bo takie własnoręcznie zebrane to dopiero smakują 🙂

  2. moimsmakiem pisze:

    Ja mam plan wybrać się w niedzielę – ale bardziej spacerowo niż z naciskiem na grzyby 🙂

    Po zbiorze można się zatrzymać przy drodze i zapytać tych co sprzedają 🙂 chętnie pomogą i powiedzą czy jakiś jest trujący 🙂

Skomentuj

